Skip to content
September 12, 2011 / pondoktokyah

Jangan nikah di Patani

Fikirlah secara waras.  Jangan ikut nafsu.

Peringatan kepada semua pasangan yang ingin bernikah, janganlah pergi ke Rantau Panjang mencari bantuan dengan orang yang tidak anda kenali di sana.

Saya bercakap kerana mempunyai pengalaman apa yang terjadi dengan ahli keluarga saya dan kawan-kawan yang cuba bernikah di Patani.  Mereka mendapat bantuan dari orang yang mereka baru kenal di Rantau Panjang dan membawa mereka bernikah entah di kawasan mana.

Memandangkan mereka mengenakan bayaran yang agak mahal, pasangan   ini pula dah tak sabar nak berkahwin juga., duit yang diminta tidak mencukupi, jadi pasangan  yang bernikah pula tidak diberi surat nikah selepas bernikah.  Setelah dua tahun, si isteri melahirkan anak, tetapi anak tidak didaftarkan  kerana tidak mempunyai surat nikah.

Yang menjadi mangsa dalam hal ini ialah anak yang dilahirkan.

Bila pergi jumpa kaunselor di Kedutaan Malaysia di Thailand, mereka tidak mahu mengeluarkan surat pengesahan macam mana yang dikeluarkan kepada mereka yang bernikah di Hatnyai.  Sehari selepas bernikah sudah boleh mendapat pengesahan dari wakil duta Malaysia di Songkla.

Jadi kepada mereka yang hendak bernikah di luar Malaysia,  pergilah bernikah di Hatnyai.  Di sempadan Padang Besar atau Bukit Kayu Hitam tidak dibenarkan lagi  menjalankan urusan nikah kawin pasangan dari Malaysia.

Pada pasangan yang hendak pergi ke Hatnyai, siapkan pasport atau pas sempadan, ic, gambar dua keping.  Fotostat dokumen-dokumen ini, sebab masa pergi ke kedutaan di Songkla, senang kerja, semuanya siap. Esoknya kita boleh dapat dah surat pengesahan dari Kaunselor Malaysia di sana.

Kepada ibu bapa, janganlah menyulitkan hal nikah kawin anak-anak ni, depa nak kawin, kawinkan.  Bila kita orang tua masih ada sikap memilih menantu, bila anak-anak lari ke Thailand, betul caranya tak apa, bila tak kena cara, duit je yang habis, buat apa. Takut ada orang yang akan ambil kesempatan.

Jangan kawin di Patani.

kepada ejen-ejen tu, janganlah ambil upah mahal-mahal. Setakat seratus dua sudahlah, ini ada yang RM3,000.  Ini bukan nak tolong  orang nak dirikan mesjid, yang lain-lain macam tambang teksi, upahnikah, bayaran di kedutaan suruh pengantin bayar sendiri.  Janganlah ambil kesempatan pada yang terdesak.  Tolonglah kerana Allah.  Tok Yah tau bayaran-bayaran di sana,  Anak Tok Yahpun kawin kat sana.

Okeylah, apapun tak payahlah nak kawin di sana.  Kepada Jabatan Agama Malaysia pula, janganlah buat undang-undang yang melambatkan proses perkahwinan seseorang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: